Kun mahayana-buddhalainen kuolee

 

Samye Dzong-keskuksiin ollaan kokoamassa saattohoitoon erikoistuneita bardo-ryhmiä. Cape Townin Samye Dzongin  informaatiopaketti on nyt käytössämme ja sen avulla eri keskukset voivat kehittää mahdollisuuksiaan auttaa buddhalaisia ja heidän läheisiään kuoleman äärellä.

 

Tällä hetkellä käytössä olevaan työkirjaan kuuluu perustietoa siitä mitä tehdä kun buddhalainen kuolee sekä ruumiin päälle asetettavia mandalakuvioita ja CD-levy.

 

 

Työkirja:

Linkkejä:

Tietoa mahayana-buddhalaisen omaisille, hoitohenkilökunnalle ja hautaustoimistolle hoidettavan viimeisinä elinpäivinä ja kuoleman jälkeen

 

 

Seuraavat ohjeet perustuvat buddhalaiseen uskomukseen siitä, että tajunta jatkaa sen jälkeen kun keho kuolee. Ensimmäisiä kolmea päivää kuoleman jälkeen pidetään erityisen tärkeinä, silloin mieli erkanee hitaasti kehosta.

 

Olemme kiitollisia, jos voitte tehdä seuraavasti:

Pyydämme, että otatte yhteyttä lähimpään mahayana-buddhalaiseen keskukseen, kun kuoleman tiedetään lähestyvän tai heti kuoleman jälkeen, jotta hoidettavan tai vainajan puolesta voidaan tehdä rukouksia. Ihanteellisinta on rukoilla vuoteen vieressä.

 

Jättäkää ruumis koskemattomaksi ainakin neljän tunnin ajaksi. Ymmärrämme, että lääkärin on kosketettava ruumista kuoleman toteamiseksi, mutta pyydämme hoitajia viivästyttämään ruumiin käsittelyä niin kauan kuin se on käytännössä mahdollista ja tekemään vain välttämättömät toimenpiteet.

 

Kun rukoukset on tehty, ruumis voidaan siirtää ja valmistaa hautausta varten. Jos buddhalainen keskus voi antaa paperiset mandalat, ne asetetaan vainajan keholle tässä vaiheessa ja myöhemmin arkulle.

 

Buddhalaiset uskovat, että henkilöä, joka on äskettäin kuollut, voidaan auttaa pysymällä tyynenä ja myötätuntoisena silloin, kun ollaan hänen lähettyvillään.

 

Jos on tarpeen tehdä ruumiinavaus, pyytäkää siirtämään sitä 3½ vuorokaudella.

 

Jos hoitajat ovat pesseet ja pukeneet ruumiin, pyytäkää että hautausurakoitsija vain nostaa sen arkkuun ja välttää sen turhaa liikuttelua ja koskettelua.

 

Ruumiin säilyttäminen kylmiössä on parempi kuin palsamointi. Jos ruumis polttohaudataan, pyytäkää, että se tehdään vasta 3½ vuorokauden kuluttua kuolemasta.

 

 

Yksinkertaisia harjoituksia kuolevien, kuolleiden ja heidän läheistensä auttamiseksi

 

Akong Rinpoche suosittelee Chenrezig-harjoitusta, tai pelkän mani-mantran lausumista niin usein kuin mahdollista 49 päivän ajan kuoleman jälkeen, erityisesti kolmen ensimmäisen päivän aikana. (Powa-harjoitus on ihanteellisin, mutta sen tekemiseen tarvitaan mestari.)

 

"Lähettäminen ja vastaanottaminen" (tonglen-meditaatio) sopii niin buddhalaisille kuin muillekin:

 

Istu mukavasti selkä suorana. Tunne tila ympärilläsi ja tule tietoiseksi kehosi tuntemuksista sen koskettaessa alustaa. Ole tietoinen hengityksestä sen kulkiessa sisään ja ulos.

 

Kuvittele itsesi kultaisena valopallona ja pysy syvästi vakuuttuneena siitä, että tämä muoto todellakin kuvaa oikeaa puhdasta luontoasi, joka on täydellisen herännyt ja universaalin myötätuntoinen. Myötätunnon valkoinen valo on sydämessäsi.

 

Keskity kuolevaan/vainajaan ja hengitä sisään. Kun teet näin, ota itsellesi kaikki hänen kärsimyksensä. Se tulee sinua kohti paksuna, mustana, tervamaisena aineena, joka on raskasta, melkein kiinteää.  Muutaman hengityksen väliajoin musta neste valuu "viisauden ja myötätunnon sydämeesi", missä myötätunnon valkoinen valo polttaa sen kuin polttoaineen ja luo lisää myötätuntoa, vahvistaen tietoisuuttasi todellisesta luonnostasi.

 

Samalla kun teet näin, hengitä aina muutaman hengityksen väliajoin ulos onnellisuutta ja hyvyyttä omasta sydämestäsi kohteelle. Puhtaat ominaisuudet säteilevät valkoisena kristallinkirkkaana valona, joka vapauttaa kuolevan kärsimyksestä ja kärsimyksen syistä. Tämä on siis kahdensuuntainen prosessi. Otat kärsimystä itsellesi mustan nesteen muodossa ja lähetät puhdasta valkoista valoa.

 

Vähitellen musta mönjä muuttuu ohuemmaksi ja vaaleammaksi, samalla kun kärsimystä hitaasti poistetaan. Lopulta, noin puolen tunnin kuluttua se mitä hengität sisään, on samaa puhtauden valkoista valoa, jota hengität ulos. Ei ole tarpeen ajatella prosessia joka hengityksellä, joka kolmas tai neljäs hengitys on sopiva tahti. Visualisoi sitten, että kuoleva on vapautunut kärsimyksistään ja että hän on muuttunut olemukseltaan täydelliseksi viisaudeksi ja myötätunnoksi kuten itsekin olet.

 

Sinun ei tarvitse pelätä, että sairastuisit tai ylikuormittuisit, sillä et ole tavallinen minäsi tätä harjoitusta tehdessäsi. Kun visualisoit itsesi valomuodossa, et voi vahingoittua. (Kirjassa Kuinka tiikeri kesytetään esitellään tämä harjoitus perusmuodossaan.)

 

***

 

Heti kun havaitaan, että kuoleman prosessi on alkanut, perheenjäsenen tai ystävän tulisi istua vuoteen äärelle ja sanoa kuolleelle: "Älä ole peloissasi, mitä sitten tapahtuukin, se on mielen heijastamaa, niin kuin uni. Ei ole mitään pelättävää, kehoasi ei voi enää satuttaa. Rentoudu vain, ja kun kirkas valkoinen valo ilmestyy, mene sitä kohti ja sulaudu siihen." Voit toistaa sen useita kertoja.

 

Koska kuulo on viimeinen toimiva aisti ennen kuolemaa, tämän ja muiden rukousten lausumista ääneen pidetään hyödyllisenä. Lisäksi ne ovat erityisen tehokkaita 49 päivää kuoleman jälkeen, silloin, kun vainaja on bardo-tilassa ennen seuraavaa jälleensyntymää.

 

Rauhoita muutama hetki päivästä puhuaksesi kuolleelle. Hänen tulisi vakuuttua, että vaikka hän saattaa nähdä pelottavia hahmoja, hänen pitäisi tunnistaa ne pelkästään oman mielensä projektioiksi ja koska hänellä ei ole enää kehoa, häntä ei voi satuttaa. Sytytä kynttilä ja lähetä hänelle siunauksia ja myönteisiä ajatuksia.

 

Voit myös tehdä hyvää ja omistaa ansion kuolleelle osallistumalla njungne-harjoituksiin tai ottamalla yhden tai useamman viidestä maallikkovalasta tietyksi ajanjaksoksi, esim. luopua alkoholista tai lihansyönnistä vuodeksi.

 

Luostaria voi sponsoroida ja pyytää sanghaa, pitkillä retriiteillä olevia tai luostarin hengellisiä johtajia tekemään rukouksia kuolleen puolesta.

 

***

Amitabha puja on eräs parhaista harjoituksista jota voi tehdä kuolinvuoteen äärellä ja kuoleman jälkeen.

Kahdeksan maallikkovalaa: Valojen noudattaminen on tarpeen silloin kun halutaan valmistaa vainajan ruumiin päälle ja arkkuun asetettavia pyhiä mandalakuvioita.

Erilaisia mandaloita

Tarvittavat mandalat löytyvät täältä. Englanninkielisen bardopaketin, jossa mandalat on painettu peitteeseen, voi tilata Samye Lingin verkkokaupasta.

Kuinka mandalat asetetaan ruumiin päälle ja arkkuun

(kiinnitä kaikki mandalat teipillä)

 

1. Taiteltu teksti

 

Aseta taiteltu tekstinippu, jonka ympäri on kiedottu teippiä, otsan keskelle. Se peittyy kasvojen päälle tulevalla mandalalla.

2. Kasvot

 

 

Aseta mandala kasvojen päälle kuvapuoli alaspäin, ruumiin suuntaisesti.

 

 3. Kurkku

 

 

Aseta mandala kurkun kohdalle ruumiin suuntaisesti ja kuvapuoli alaspäin. Kuvion keskellä olevan tekstin pitäisi koskettaa kurkkua.

 

 4. Sydän

 

Aseta mandala ruumiin päälle kuvapuoli alaspäin ja ruumiin suuntaisesti. Mandalan keskustan tulisi koskettaa sydänchakraa.

 

 5. Arkku

 

 

Aseta mandala arkun alle kuvio ylöspäin. Keskellä olevan vajran tulee olla arkun suuntaisesti.

 

 6. Arkku

 

Aseta mandala arkun päälle kuvapuoli alaspäin, sydänseutua hiukan ylemmäksi; arkun suuntaisesti.

 

 

 

 

 

7. Buddha Amitabhan kuva

 

Aseta arkun päälle, pääpuoleen Buddha Amitabhan kuva kuvapuoli ylöspäin.

 

Huom. Tämä kuva tulee poistaa ennen hautausta tai kremaatiota. Kaikki muut yllä olevat mandalakuviot voivat jäädä paikoilleen ja ne haudataan tai poltetaan arkun mukana.

 

Buddha Amitabha

 

Miten mandalat valmistetaan

Yleistä

  • Henkilön, joka valmistaa mandalat tulee ottaa kahdeksan maallikkovalaa.
  • Hänen pitäisi välttää käyttämästä nahkaisia vaatteita, syömästä lihaa, munia, sipulia ja valkosipulia sekä syömästä mitään lounaan jälkeen.
  • Kaikki pöytäpinnat, joita käytetään työtasoina mandaloiden valmistuksessa ja kuivatuksessa tulee peittää puhtaalla liinalla, jota käytetään ainoastaan mandaloita valmistettaessa.
  • Liiman tulisi olla kasviperäistä, esimerkiksi Pritt Stick.
  • Siveltimissä, joita käytetään mandaloiden sahramivärjäykseen, ei saa käyttää eläinten karvaa.

Mandaloiden sahramivärjäys  

  • Laita puhtaan astian pohjalle sahramia ja kaada sen päälle hiukan kuumaa vettä. (Esimerkiksi yksi gramma sahramia riittää kymmeneen mandalaan.) Kun vesi on värjäytynyt keltaiseksi, siivilöi sahrami pois. (Jos sahrami on murskautunut jauheeksi, sen voi suodattaa pois suodatinpaperin avulla).
  • Maalaa mandalat sahramivedellä tasaisen keltaisiksi ja jätä ne kuivumaan.
  • Taiteltua tekstiä varten leikkaa numeroidut rivit ensin erilleen toisistaan. Tee niistä saman levyisiä. Jätä suomalaiset numerot rivien päätyyn paikoilleen ja leikkaa tiibetiläiset numerot toisesta päädystä pois. Levitä liimaa numeron päälle ja liimaa rivi seuraavan rivin päätyyn. Taittele valmis nauha neliöiden mukaan haitariksi ja kiedo sen ympärille teippiä, niin että se pysyy kasassa.
  • Leikkaa ylimääräinen paperi pois mandaloiden ympäriltä, mutta jätä pieni kieleke kohtaan, joka merkkaa niiden yläosaa.

Kuinka mandalat asetetaan

  • Seuraa ohjeita siitä, kuinka mandalat asetetaan vainajan ruumiin päälle ja arkkuun. Kirjoita jokaiseen mandalaan oikea numero kielekkeen taakse; näin et tee virheitä kun asetat mandaloita paikoilleen.
  • Paras vaihe niiden kiinnittämiseen on yleensä silloin, kun ruumis puetaan paperisiin arkkuvaatteisiin tai omaisten toivomuksesta hänen omiin vaatteisiinsa.
  • Kiinnitä mandalat ihoon ihoteipillä.
  • Arkun pohjaan tuleva mandala kiinnitetään tavallisella teipillä ennen kuin vainaja asetetaan arkkuun.
  • Arkun päälle tuleva mandala ja Buddha Amitabhan kuva asetetaan siinä vaiheessa, kun ruumis on arkussa. Nekin pysyvät paikoillaan teipin avulla.

Kirjallisuutta

 
  • The Tibetan Book of the Dead Coleman, Graham [toimittaja] ; Dorje, Gyurme [kääntäjä]
  • Teachings on the Bardo by Khenchen Thrangu Rinpoche
    Journey of the Mind by Khenchen Thrangu Rinpoche kirja löytyy internetistä osoitteella http://www.shenpen-osel.org/issue5.pdf
  • Bardor Tulku Rinpoche: Rest For The Fortunate, The Extraordinary Practice Of Nyungne Its History, Meaning And Benefits – lopussa kappale bardo-opetuksista

Rokpa Finland ry:n suomennetut opetustekstit
Bardopaketti Samye Lingin verkkokaupasta (2010)

 

Lähde: Cape Town Samye Dzong, bardoryhmä marraskuussa 2005

 

kotisivu